Start / Norrländsk mat / Norrländsk mat och stolta norrlänningar / Vegetariskt - ett grönare alternativ

Vegetariskt - ett grönare alternativ

Det finns många vegetariska rätter som liknar traditionella kötträtter, t ex vegetariska burgare, sojabiffar och lasagner med linser istället för köttfärs. Både för att det är ett praktiskt och gott sätt att laga mat på. Men du kan även välja att ta in en hel mängd spännande livsmedel från alla världens hörn, från kulturer där det vegetariska står i centrum, t ex från Indien och Kina. Dessutom finns också produkter som t ex quorn och sojakött.

Vanliga vegetariska ingredienser, t ex bönor, rotsaker, linser m m.

Rotfrukter är så mycket mer än bara potatis och morötter. Palsternacka, rotselleri, rödbeta, gulbeta, svartrot, kålrot, rotpersilja, jordärtskocka, majrova, rättika, rädisa och pepparrot räknas alla till rotfrukterna. De flesta kan ätas som råkost, men den stora smakvariationen och den mjuka konsistensen de får som tillagade gör att de passar in nästan överallt.

Vegetariska recept med rotfrukter och bönor (3 recept)

Bönor finns i en mängd varianter och smaker. I kategorin brytbönor finns haricot verts och andra sorter som används omogna eller hela efter kokning. Andra exempel är kokbönor där bl a den klassiska bruna bönan hör hemma. De kännetecknas av att deras mogna, torkade bönor kokas före man äter dem.

Bra att äta under olika årstider

En del rotsaker tänker vi mest på som primörer på våren som t ex rädisa och majrova, medan andra rötter passar bäst i höstiga grytor. Andra använder vi bara som smaksättare, som pepparroten med sin intensiva smak. Fundersam över när på året olika frukt och grönt är som godast? Se vår säsongsguide.

Recept för olika årstider (3 recept)