Norrmejerier använder 100 procent förnyelsebar diesel, HVO100 för alla Norrmejeriers transportbilar som tankar vid Umeå och Luleå mejeri.
HVO100 används i Norrmejeriers egen tankstation vid Umeå mejeri och även i tankstationen vid Luleå mejeri. Därutöver testar Norrmejerier sedan tidigare biogas som drivmedel. I Boden och Skellefteå finns två hybridbilar som körs på en fjärdedel biogas. – Att minska koldioxidbelastningen genom förnyelsebara bränslen är viktigt för oss.
HVO-diesel kan användas i våra befintliga bilar och vi kan minska utsläppen av koldioxid, CO2 med upp till 90 procent jämfört med om vi skulle köra enbart med fossila drivmedel, säger Marie-Louise Berggren, miljöansvarig vid Norrmejerier.
Bytet till HVO i Umeå och Luleå motsvarar hälften av Norrmejeriers samlade drivmedelsförbrukning. – HVO-diesel är ett av många nödvändiga steg i en långsiktig satsning mot en fossilfri fordonsflotta.
Vi kommer utvärdera de försök vi gör med biogasbilar och att tanka HVO vid våra egna tankstationer och följa den fortsatta utveckling kring drivmedel och fordon, säger Marie-Louise Berggren.
Bytet till HVO-diesel vid mejeriet i Umeå har möjliggjorts genom ett samarbete med Statoil som utökar sitt leveransområde för förnyelsebar diesel.
Byte till förnyelsebara drivmedel ingår i ett långsiktigt hållbarhetsarbete för minskad belastning på klimat och miljö, med en strävan om att Norrmejeriers mejerier ska bli fossilfria med ett utvecklat kretslopp mellan gård och mejeri.